Elektromobilių rinka Europoje ir Lietuvoje plečiasi sparčiu tempu – tai lemia tiek vartotojų siekis mažinti poveikį aplinkai, tiek augantis elektromobilių prieinamumas, įkrovimo infrastruktūros plėtra ir sumažėję eksploatavimo kaštai. Vis dėlto kartu su šiuo technologiniu progresu atsiranda ir naujų saugumo iššūkių. Vienas svarbiausių – gaisro rizika, kylanti dėl ličio jonų baterijų pažeidimų, perkaitimo ar netinkamo eksploatavimo.
Nors statistiškai elektromobiliai užsidega rečiau nei vidaus degimo varikliais varomos transporto priemonės, jų sukelti gaisrai yra ženkliai sudėtingesni tiek gesinimo, tiek poveikio aplinkai ir žmonių saugumui požiūriu. Dėl itin aukštos temperatūros, galimo pakartotinio užsidegimo ir toksiškų dujų išsiskyrimo, tradicinės gaisro gesinimo priemonės šiuo atveju tampa nepakankamos arba net pavojingos.
Todėl tiek individualūs elektromobilių savininkai, tiek įmonės, eksplotuojančios elektrinį transportą ar įkrovimo infrastruktūrą, privalo pasirūpinti specializuotomis apsaugos priemonėmis. Svarbu paminėti, kad ličio jonų baterijų gaisrai reikalauja kompleksinio požiūrio, o tokius sprendimus jau siūlome savo klientams. „ReinoldMax“ produktai gali tapti efektyvia priemone užtikrinant saugumą.
Ličio jonų baterijų gaisrai: kas juos daro išskirtinai pavojingais?
Nors elektromobiliai įprastai pasižymi aukštais saugumo standartais, ličio jonų baterijų užsidegimas, nors ir retas, gali turėti itin pavojingų pasekmių. Pagrindiniai šių gaisrų pavojai:
- Aukšta temperatūra
Užsiliepsnojus ličio jonų baterijai, temperatūra gali viršyti 1000 °C, o tai pavojinga tiek keleiviams, tiek šalia esantiems objektams. - Pakartotinio užsidegimo rizika (rekindling)
Net ir užgesinta baterija gali vėl įsidegti po kelių valandų ar net dienų, jei nebuvo tinkamai atvėsinta ir izoliuota. - Kenksmingi dūmai ir dujos
Degimo metu išsiskiria toksiniai junginiai, kurie pavojingi žmonių sveikatai ir sudėtingi utilizuoti. - Sunkiai gesinamas gaisras
Įprasti gesintuvai (milteliniai, CO₂) dažnai neefektyvūs, nes neužtikrina pakankamo aušinimo ir nesustabdo cheminės reakcijos. - Plitimo rizika
Baterijos yra dažnai integruotos automobilio grindyse, tad užsidegus vienai sekcijai, gaisras gali greitai persimesti į likusias grandines.
Dėl šių priežasčių elektromobilių gaisrai laikomi kompleksiniais incidentais, kuriems reikalingas specialus pasiruošimas – ne tik tinkama gesinimo įranga, bet ir žinios apie tinkamus veiksmus reaguojant į tokius įvykius.
Rizikos prevencija ir infrastruktūros parengtis
Norint veiksmingai valdyti elektromobilių gaisro riziką, ypač uždarose erdvėse, būtina užtikrinti tinkamą infrastruktūros parengtį. Pirmiausia svarbu, kad gesinimo priemonės būtų lengvai prieinamos ir aiškiai pažymėtos. Taip pat būtina turėti gerai apibrėžtą evakuacijos ir veiksmų planą, kuris būtų suprantamas visiems darbuotojams ar atsakingiems asmenims. Galiausiai, būtina reguliariai tikrinti saugos sistemų veikimą ir, esant poreikiui, atnaujinti įrangą pagal galiojančius priešgaisrinės saugos reikalavimus. Toks nuoseklus požiūris padeda ne tik sumažinti riziką, bet ir pasirengti efektyviai reaguoti nelaimės atveju.
Kompleksinis apsaugos sprendimų modelis
„ReinoldMax“ siūlo kompleksinį sprendimą, pritaikytą būtent ličio jonų baterijų gaisrams. Efektyviausia apsauga pasiekiama taikant kompleksinį požiūrį, apimantį tiek gaisro gesinimą, tiek jo izoliavimą. Labai naudinga turėti ne tik gesintuvą, kuris padeda suvaldyti gaisrą labai ankstyvoje, pirminėje jo stadijoje, bet ir specialų nedegų audeklą, skirtą elektromobiliams – jis izoliuoja ugnį, neleidžia jai išplisti ir taip apsaugo šalia esančius objektus nuo galimos ugnies žalos. Šias priemones ypač rekomenduojame elektromobilių servisams, elektrinių krovimo stotelių savininkams, transportavimo įmonėms, keltams ir visiems, kurie gali netikėtai susidurti su ličio jonų baterijų gaisrais.
1. Vandens putų gesintuvai „ReinoldMax“ (2 l, 6 l ir 9 l) ličio jonų baterijų gaisrams gesinti
- Skirtas A, F ir ličio jonų baterijų pirminės stadijos gaisrams gesinti.
- Neturi PFAS (fluorintų junginių) – atitinka naujus ES reikalavimus.
- Tinkamas naudoti žiemą – neužšąla iki –20 °C.
- Puikiai tinka naudoti garažuose, namuose, biure.
- Visi trijų dydžių gesintuvai neturi PFAS (fluorintų junginių) ir atitinka naujus ES reikalavimus.
2. Priešgaisrinis audeklas transporto priemonėms
- Dydis: 6×8 m, svoris: 28 kg.
- Atsparus temperatūrai iki 1300 °C.
- Izoliuoja liepsną ir toksiškus dūmus, stabdo ugnies plitimą.
- Tinka naudoti požeminėse aikštelėse, įkrovimo stotelėse, tuneliuose, servisuose, techninėse dirbtuvėse ar garažuose.
Elektromobiliai neišvengiamai keičia transporto sektorių, tačiau jų eksplotacija turi būti grindžiama ne tik efektyvumu, bet ir atsakingu saugumo užtikrinimu. Ličio jonų baterijų gaisrai – tai specifinė rizika, kuriai reikalingas profesionalus, kompleksinis požiūris. Specializuoti “ReinoldMax” gesintuvai ir nedegūs audeklai leidžia pasiruošti net pačioms sudėtingiausioms situacijoms ir efektyviai sumažinti galimą žalą žmonėms, turtui bei aplinkai.